foto:
Volledige naam:
Annelies De Zaeytijd
geboortejaar:
1977
huidige job:

Onlinecoach en mindfulnesstrainer bij Mindful Me
Psycholoog en psychotherapeut bij het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Ahasverus te Asse
Zelfstandig psycholoog, psychotherapeut en onlinecoach

eerdere werkervaring:

Annelies heeft tot nu toe in de geestelijke gezondheidszorg gewerkt, waar ze enerzijds vormingen gaf aan huisartsen, verpleegkundigen, politie, leerkrachten en VDAB omtrent het bespreekbaar stellen van suïcidegedachten en suïcidepreventie en waar ze anderzijds ook therapeutisch werkte met volwassenen. Tevens werkte ze jaren in de psychiatrie, zowel therapeutisch als als leidinggevende in de psychosenkliniek. Als vrijwilligster was ze jaren werkzaam als toeristische gids in het Tibetaans instituut waar ze mensen meenam in een rondleiding doorheen de kleurrijke traditionele Tibetaanse architectuur, schilderkunst en boeddhistische symboliek.

studies:

Postgraduaat mindfulnesstrainer Arteveldehogeschool Gent (2010-2011)
Master in de vergelijkende cultuurwetenschappen, Ugent (2005-2007)
Specialisatieopleiding in de psychotherapie, Ugent (2003-2005) Licentiaat in de psychologie, Ugent (1996-2001)
AFS Intercultural Exchange Program Thailand (1995-1996)
Woordkunst-Drama, Kunsthumaniora, Brussel (1993-1995)
Economie moderne talen, Emaius, Aalter (1989-1993)

achtergrond:

Annelies kwam voor het eerst écht in aanraking met meditatie toen ze op haar achttiende in Thailand belandde voor een cultureel uitwisselingsjaar. Daar merkte ze dat ze door dagelijks te mediteren meer bewust werd van het hier en nu, in en rondom haar en dat was heel wat! Haar aandacht was minder verstrooid en meer alert. Als kind stond ze in de klas bekend als een dromertje. Door te mediteren werden de dingen voor haar minder chaotisch, helderder en luchtiger. Het gaf haar het gevoel dat ze hierdoor meer uit haar natuurlijke hulpbronnen kon putten en dat haar positieve kwaliteiten onbelemmerd tot bloei konden komen. Het maakte haar ook een gelukkiger mens, met minder capsones en hersenspinsels. Het hielp ook enorm om door de cursussen op de unief te geraken. Dit was zo deugddoend, dat ze verder is blijven oefenen met meditatie. In al haar enthousiasme begon ze allerlei workshops, lezingen en congressen rond mindfulness te volgen: de achtwekencursus mindfulness bij Johan Vandeputte en bij Sybille Decoo, aan het Tibetaans Instituut te Hoei (Traleg Rinpoche, lama Karta, lama Zeupa, lama Tashi Nima, ...) en bij Frank DeWaele (meditatie en meditatieretraites). Tijdens haar studies psychologie verdiepte ze zich op theoretisch vlak in de invloed die meditatie kan hebben op de identiteits- en realiteitsbeleving. Ze wijdde hier haar eindwerk in het postgraduaat psychoanalyse aan. Eens in het werkveld raakte ze verward door de stempel 'religie' die meditatie of boeddhistische praktijken soms opgeplakt krijgen hier in het westen. Ze vond daar zelf niet onmiddellijk iets 'religieus' aan, maar zag het eerder als een 'tool' of werkinstrument om enerzijds je aandacht te trainen, maar ook om een innerlijk leerproces tot stand te brengen, waarbij je je eigen geest beter leert kennen en zo 'wijsheid' vergaart. Ze wou iets aan die verwarring doen en wilde zich niet neerleggen bij de stempel 'religie' omdat deze volgens haar heel wat mensen bang maakt of ervoor zorgt dat heel wat mensen meditatie als iets zweverigs gaan bekijken en zich er bijgevolg voor gaan afsluiten. Daarom maakte ze een theoretisch onderzoek tijdens haar studies vergelijkende cultuurwetenschappen naar de concepten 'psychologie', 'wetenschap', 'religie', 'boeddhisme' waarin onze Westerse cultuur 'meditatie' tracht te stoppen. Wat de theorie ook mag zeggen, één ding staat vast: mindfulness heeft bij haar een interessant en transformerend leerproces in gang gezet. Dit is een basisvoorwaarde om zelf ook mindfulnesstrainingen te kunnen geven. En om het plaatje rond te maken, volgde ze de praktijkvakken binnen de opleiding tot mindfulnesstrainer aan de Arteveldehogeschool, om dan van mindfulness en meditatie haar beroep te kunnen maken. Recent nam ze een sabbatjaar om zich verder in meditatie te verdiepen. Ze maakte een reis doorheen India, Nepal en Thailand, maar vooral ook doorheen haar innerlijke landschap. Het was naast een culturele ontdekking, dus ook een belangrijk leerproces voor haarzelf dat ze voor geen geld had willen missen. Het ritme van de onthaasting heeft ze aan den lijve kunnen voelen en uit ervaring opmerken wat dit met je als mens kan doen. Het deed haar ook met een hernieuwde blik kijken naar onze Westerse maatschappij. Wat haar gedurende dit jaar echter meer en meer duidelijk werd is dat (volgens haar) de belangrijkste aspecten van meditatie in mindfulness aanwezig zijn, behalve dat mensen van dichterbij gecoacht en bijgestuurd worden. Dus meer op maat van de Westerse mens. En bovendien zijn onze trainingen hier ook aan de wetenschappelijke toetssteen getest en effectief gebleken!

visie op mindfulness:

Mindfulness is met een warme open ontspannen alerte aandacht, de flow van uiterlijke en innerlijke fenomenen aanschouwen, met de onbevangenheid van een kind dat voor de eerste keer naar een kleurrijk tafereel kijkt en daar nog geen woorden of oordelen voor heeft. Vanuit een niet-weten, kijken wat er komt, je openstellen en ontdekken wat dat hier en nu voor je in petto heeft. Kijken naar dat wat er is en daar veel ruimte aan geven. Het leven in zijn volle glorie beleven. Daaruit ontstaat een ervaringsgewijs leerproces dat wijsheid genereert. Als je mindfulness als ingrediënt in je leven kan inbrengen, dan geeft dit wat meer spelingsruimte, wat meer ademruimte, of wat men in wetenschappelijke kringen ook soms als 'flexibiliteit van de geest' benoemt. Het geeft je meer keuzemogelijkheden in hoe je omgaat met de dingen in je leven.

doel van trainingen geven:

Annelies geeft trainingen om mensen eventjes te laten stilstaan. Misschien eventjes vakantie te nemen, ook uit de dagdagelijkse fabricaties van hun eigen brein. Eventjes een ademruimte nemen. En eventjes de mensen te begeleiden in het landen in een hier en nu. En dan te ontdekken wat dat hier en nu allemaal in petto heeft. Net zoals als je op reis gaat, weet je niet altijd op voorhand waar je gaat uitkomen. We hebben geen volledig stratenplan met aanwijzingen. Daarom ook dat het een ontdekkingsgericht leerproces is. We kijken naar datgene wat er eigenlijk al is. We krijgen terug oog voor een mooi detail van de natuur waar we anders aan voorbijlopen. Of we merken op dat als we gaan zitten, er dingen de revue passeren waar we anders liever van weglopen. In de trainingen wil ze oog hebben voor zowel die leuke kanten van mindfulness, maar ook voor het 'full-catastrophy-living' gehalte, om het met Jon Kabat-Zinn zijn woorden te zeggen. Hiermee bedoelt ze dat we niet enkel 'happy' willen zijn met mindfulness of op zoek zijn naar rust. Dat kan er wel bijhoren natuurlijk. Maar mindfulness gaat ook over kijken naar de dingen waar je het soms wat moeilijker mee hebt. Hierdoor versterk je je emotietolerantie. Emotietolerantie is natuurlijk een typisch woord voor psychologen, maar betekent eigenlijk gewoon dat we met moed en kracht, ruimte kunnen geven aan datgene wat er al is, ook als je dat anders liever wegduwt of verdringt. Zo kan je zonder angst terug in je innerlijke kracht gaan staan. Je leert met mindfulness dus veel bij over jezelf en je innerlijke processen. Meditatie wordt daarom soms ook wel eens vergeleken met een labo, waarbij je je eigen geest als onderzoeksobject van heel dichtbij gaat bekijken. Mindfulnesstraining is dus niet alleen opmerkzaamheidstraining, of aandachtstraining, het is veel meer dan dat. Je traint heel wat vaardigheden die in jouw geest als potentieel al aanwezig zijn. Zoals een warme vriendelijke aandacht, geduld, emotietolerantie, maar ook moed en innerlijke kracht. Mindfulness brengt je dus zowel in contact met je eigen inherente kwaliteiten als met je eigen 'demonen'. Het is niet voor niets dat mensen soms van een 'herbronning' spreken. Een boeddhistische metafoor spreekt over een lotus: als we de lotusbloem van ons volle menselijke potentieel tot bloei willen laten komen, dan dienen we ons goed te wortelen in onze eigen modder. Want lotussen groeien juist het beste in de modder. Als dat pijn is, of stress is of bepaalde automatische patronen waar we telkens opnieuw onszelf in vastrijden, dan gaan we ook daar eventjes naar kijken met mindfulness en een goede dosis liefdevolle vriendelijkheid voor onszelf. Dit betekent niet dat we gaan navelstaren. We leren paradoxaal genoeg ook hierdoor hoe we kunnen loslaten. Begrijp je niet goed wat je je hierbij allemaal moet voorstellen? Dat is normaal, want mindfulness leer je niet door erover te lezen, maar door het te doen, het is een ervaringsgewijs leren. Dus tijdens een mindfulnesstraining wil Annelies graag met jou en jouw ervaringen aan de slag gaan. In groep of in een twee-aan-twee coachingsgesprek kunnen we samen leren.

talen:
  • Nederlands
Meer informatie: