5x omgaan met stress via mindfulness

Korte oefeningen die je kan toepassen in het dagelijkse leven

Korte oefeningen mindfulness om je te leren omgaan met stress en burn-out
Mindfulness blijkt als training uitermate geschikt om om te leren gaan met stress en burn-out.
 
Met name de vriendelijke, zachte, respectvolle kwaliteit die je cultiveert tijdens de training verhoogt voor veel van onze deelnemers de levenskwaliteit.


Graag geven we vijf tips waarmee je direct kunt experimenteren.

Stop - Take time - Observe - Duur: 3 tot 5 minuten.

Neem zo af en toe even de tijd te stoppen met alles waar je mee bezig bent. Ga zitten, breng je aandacht bij de adembeweging. Vertraag ze bij voorkeur een beetje om een kalm ritme te laten ontstaan. Kijk of je met interesse de beweging kunt gadeslaan, er goed gezelschap voor kunt zijn. Wees erbij, alsof het een dierbare is. Het allerliefst nog met een hele zachte glimlach.

Wat doet het met je? Experimenteer ermee!


Contact met een dierbare - Duur: 3 tot 5 minuten

Sluit heel even de ogen. Kijk of je je voorstellingsvermogen kunt gebruiken om een voor jouw dierbaar iemand voor je geestesoog te halen. Stel je voor dat hij of zij er is. NU. Misschien glimlachend. Kies iemand waarbij je je op je gemak voelt, geborgen, veilig. Wellicht kun je voelen dat het je verwarmt, verzacht, doet glimlachen. Stel je nu ook kort de kwaliteiten voor die je in hem of haar waardeert. Wat doet het met je? Kun je daar een tiental seconden van genieten?


Plezierommetje - Duur: 10 minuten

Lunchpauze? Gebruik een deel ervan - tien minuten volstaat - om naar buiten te gaan. Wandel door de buurt alsof het voor het eerst is. Zoek zo mogelijk een stukje groen op, of neem een route die je nooit eerder nam. Breng onderweg je aandacht bij wat je deugd doet. Kijk, luister, voel, ruik, proef misschien. Let op kleuren, vormen, geuren, mensen, sferen,... Hoe voel je je hierbij?


Eenvoud - Duur: 1 minuut of langer

Kijk of je zo af en toe iets eenvoudigs met aandacht kunt doen. Kun je oprecht geïnteresseerd raken in de ervaring. Een knuffel, een handdruk, de hond of de kat aaien, douchen, een beetje was opvouwen, de tafel dekken. Wat zie je? Wat voel je? Wat ruik je? Wat hoor je? Breng daar telkens weer je aandacht bij, nieuwsgierig, respectvol, zorgend.


Sociale interactie - Duur: 3 tot 5 minuten

Neem even de langste sociale interactie van vandaag in gedachten, alsof je ze opnieuw beleeft. Waar was je? Met wie? Hoe zag de persoon eruit. Wat deden jullie?

Hoeveel harmonie heb je ervaren? Hoe verbonden heb je je gevoeld? Zet ze beide op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 = geen, 10 = zeer uitgesproken. Kun je contacten die hoog scoren voeden?


Experimenteer een tijdje met deze tips en voel je welkom in een van onze trainingen.

Patrick Sevenans
Mindfulnesstrainer in Antwerpen