5 tips in Mindful werken

Pas mindfulness ook toe op je werk om stress en burn-out te voorkomen

5 tips in mindful werken

Mindful werken, hoe kan je het bewust toepassen tijdens een drukke werkdag?

Zeker als je geconfronteerd wordt met e-mails, telefoongesprekken, vergaderingen en presentaties. En dit naast je eigen werk.

We geven je graag 5 tips mee om hiermee om te gaan.

Tip 1: wees bewust aanwezig

  • Maak aan het begin van je werkdag de duidelijke keuze om zo goed mogelijk aanwezig te zijn. Pauzeer enkele ogenblikken voordat je aan je werkdag begint om deze intentie in je hoofd te zetten.
  • Probeer bewuster te werken, ook al betekent dat dat je in het begin wat langzamer moet werken, dat loont op lange termijn.
  • Hou alle voordelen van bewust werken in gedachten om je te motiveren.
  • Maak verbinding met je zintuigen in plaats van te verdwalen in denkpistes tijdens het uitvoeren van een taak.
  • Geef je volle aandacht aan schijnbaar alledaagse taken zoals handen wassen, deuren openen, telefoonnummers bellen en ook je ademhaling voelen terwijl je in een vergaderruimte wacht. Deze kleine momenten maken de dag tot een meer bewuste dag.

Tip 2: single tasking

Denk je dat je de beste bent in multitasken en dat je veel werk hiermee kan verzetten? Dan heb je het fout.
Niemand kan echt multitasken. In werkelijkheid schakelen je hersenen als een gek over van het ene naar het andere ding, waarbij ze vaak gegevens kwijtraken.

Maar als multi-tasking zo inefficiënt is, waarom doen mensen dat dan nog steeds? Mensen voelen zich productiever, ook al is het in werkelijkheid onproductief. Het is ook een soort van verslaving.

Gebruik deze tips om toch te 'Single Tasken'

  • Groepeer je taken in categorieën en voer ze uit in tijdsblokken.
  • Schakel zoveel mogelijk afleidingen uit. vb. sluit je mailbox even of werk in een rustige ruimte
  • Pas kleine pauzemomenten in tussen de taken door. Strek even je benen, haal diep adem of maak een bewuste wandeling.

Tip 3: slow down to speed up

Door te stoppen of te vertragen kan je efficiënter, productiever, gelukkiger, veerkrachtiger en gezonder werken. 

Stel je voor dat je een week stopt met slapen? Zou je dan nog je werk kunnen uitvoeren naar behoren? 

Maar ook rust kan naast slaap de efficiëntie verhogen. Als het je lukt om ongeveer zeven uur te slapen en een bepaalde hoeveelheid werk te bereiken, stel je dan eens voor wat er zou gebeuren als je overdag ook een paar mini-mindfulness oefeningen zou doen? Je hersenen worden dan nog efficiënter, gerichter, effectiever in het communiceren met anderen, en beter in het leren van nieuwe vaardigheden.

Tip 4: maak van stress je vriend

Recent onderzoek aan de Universiteit van Wisconsin-Madison stelde 30.000 mensen dezelfde vraag: "Heeft de perceptie van stress invloed op de gezondheid?" De resultaten waren verbluffend.

De onderzoekers ontdekten dat mensen die veel stress ervaren, maar die geloven dat stress goed voor hen is, tot de laagste sterftecijfers behoren. Terwijl sterk gestresste mensen die geloofden dat stress slecht was voor hun gezondheid de grootste kans hadden om te sterven.

Je eigen opinie over stress heeft duidelijk zijn invloed op de manier waarop ze je gezondheid en welzijn beïnvloeden. 

De volgende keer dat je stress ervaart, merk dan je hartslag en ademhaling op. Observeer de reacties en verander je houding en reageer creatief op je stress. Door de stressrespons vanuit dit perspectief te bekijken, zie je je aankomende probleem als een positieve uitdaging. Deze kleine mentaliteitsverandering kan letterlijk jaren aan je leven toevoegen en je productiviteit en prestaties op de werkplek verbeteren.

Tip 5: voel dankbaarheid

De mens heeft een "negativiteitsvooroordeel". In wezen betekent dit dat je veel meer geneigd bent je te concentreren op iets dat verkeerd is gegaan dan op dingen die goed zijn gegaan. Als je je elke dag zo gedraagt, kies je uiteindelijk voor een overdreven negatieve en onevenwichtige manier van denken.

Dankbaarheid is het tegengif. Er zijn veel aanwijzingen dat het actief beoefenen van dankbaarheid je een beter gevoel geeft en een positieve invloed heeft op je creativiteit, gezondheid, werkrelaties en de kwaliteit van je werk. Dankbaarheid maakt het zowel op het werk als thuis zijn positievere ervaringen.